Chisinau

Tel/Fax: (022) 524096

Mob: (+373) 79 327 711

Email: salesagroavia@gmail.com

Balti

Tel/Fax: (231) 4-38-19

Mob: (+373) 79 962 396

Email: moldaeroservice@gmail.com

Istoric

Primele zboruri pasageri regulate la Bălți au inceput la 24 iunie 1926 pe cursa București – Galați – Chișinău – Bălți – Hotin – Cernăuți. Zborurile au fost operate de Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA, denuită mai târziu LARES și astăzi TAROM.

Diferitele locații ale celor cinci piste istorice din și în jurul Bălțiului au rezultat în faptul că facilitățile aeroportuare au fost construite periodic în diferite părți ale Bălțiului și în împrejurimile sale.

Certificat de navigabilitate și exploatare a aeroportului Bălți-Leadoveni

Construcția pistei în noua locație de lângă satul Leadoveni (așa cum a fost numit în 1987 și mai târziu împărțit în Corlăteni și Singureni, Corlăteni corespunzând zonei ocupate astăzi de aeroport), la periferia Bălți, 9 km din cartierele sale nordice a început în anii 80, în urma unui ordin al Mareșalului URSS Serghei Akhromeyev, în timp ce construcția infrastructurii aeroportuare (inclusiv terminalele de pasageri și de marfă, hotelul, turnul de control al traficului aerian, extinderea liniei de troleibuz de la Bălți la BZY a fost lăsată autorităților locale. European Bank for Reconstruction and Development. Site-ul Oficial, 2014 Eroare la citare: Etichetă <ref> invalidă; ref-urile fără nume trebuie să aibă conținut

Raport de concluzie privind durabiiitatea suprafețelor la aeroport Bălți-Leadoveni

Raport de concluzie privind durabiiitatea suprafețelor la aeroport Bălți-Leadoveni

Raport de concluzie privind durabiiitatea suprafețelor la aeroport Bălți-Leadoveni

Alegerea amplasării pistei a fost făcută cu atenție, luând în considerare mijloacele tehnice și inginerice avansate, în special direcția vânturilor și lipsa de ceață stabilă pe amplasamentul pistei actuale la Aeroportului Internațional Bălți. Spre deosebire de alte aeroporturi din Moldova, precum din Româniași Ucraina, Aeroportul Internațional Bălți poate fi operat în orice condiții meteorologice. Pista de pe Aeroportul Internațional Bălți se află la o altitudine de 231 de metri, cu dealuri înconjurătoare până la 100 de metri.

Act de certificare a primului zbor tehnic pe aeroportului Bălți-Leadoveni

Primul zbor tehnic de pe pista noului aeroport Bălți a fost efectuat la 28 decembrie 1987 cu AN-24 de către reprezentanții unei comisii de testare a Autorității Aviației Civile din Moldova. La 31 octombrie 1989, autoritatea a stabilit conformitatea semnalelor luminoase de aviație instalate la BZY. La 22 februarie 1990, Institutul de Cercetări de Stat pentru Proiectare și Prospectare a Aviației Civile „Aeroproject” a confirmat numărul de clasificare a pavajului și a indicat avioanele care pot fi operate la BZY fără restricții: IL-18, AN-12, YAK- 42, TU-134. La 8 iunie 1990, BZY a fost certificat, confirmând că avioanele de tip TU-134, AN-24, YAK-40 și alte tipuri de avioane din categoriile a III-a și a IV-a pot fi operate liber la BZY, precum și orice fel de elicoptere. La data de 31 mai 1994, „Aeroproject” a confirmat și capacitatea BZY de operare a Tupolev Tu-154 (un avion pe zi) și Iliușin Il-76T (50 de avioane anual cu greutate: 160 tone / 352.739,6 lire).

Certificat de confirmare a operării aeroportului Bălți-Leadoveni cu aeronave TU-154 și IL-76T

După deschiderea oficială la sfârșitul anilor 1980, BZY a fost operat atât flota proprie a întrprinderii de stat Moldaeroservice încât și de avioane de la Chișinău ale fostei filiale moldovenești a companiei sovietice Aeroflot. În acel moment, aeroportul a fost numit Aeroportul Internațional Bălți-Leadoveni și a devenit cel mai important aeroport din nordul Moldovei cu aproximativ 20 curse/destinații internaționale săptămânale. După independența Moldovei în 1991, aeroportul a fost utilizat de compania Air Moldova, succesorul companiei de stat cu celorlalte aeronave sovietice ale companiei Aeroflot.

Conform planurilor anterioare, a fost planificată construirea a două terminale, unul pentru pasageri și unul pentru cargo, precum și un turn de control. Înainte de destrămarea URSS, aeroportul a fost conectat, prin zboruri directe, la aproape 20 de destinații din fosta Uniune Sovietică, inclusiv Moscova, St Petersburg, Kiev, Simferopol și Sochi.

Au existat câteva tentative de reanimare a aeroportului, prin „recomandări” insistente în adresa Air Moldova de a executa zboruri de pe acest aeroport Din 1992 au existat tentative de organizare a curselor regulate din Balți spre Moscova, însă, au fost anulate din motive economice, fără ca aceste motive economice să fie explicate în raportul citat. Conform Ziarului de Gardă, autorul acestui raport „Ex–directorul general al Companiei „Air Moldova”, Dorin Timciuc, impreuna cu subalternii sai, directorul financiar Radu Bezniuc si seful Departamentului financiar, Alexandru Crigan, au fost arestati, fiind suspectati de „insusirea in proportii deosebit de mari din avutul public”(art. 195, al. 2), infractiune si mai grava decat cea incriminata lui Pasat, care prevede detentie de pana la 25 ani. Cei trei sunt anchetati penal de majorarea comisioanelor la biletele de calatorie pe rutele companiei „Air Moldova” si pe rutele combinate.”